Benešovem to začlo, je to konečná?
Členská základna Spolku (Českého rybářského svazu, z.s. - Územního svazu pro severní Moravu a Slezsko) mimo jiné všichni členové Spolku, hradí různé poplatky na všechny revíry Spolku 1x ročně, kde mohou následně vykonávat rybářské právo, tedy provádět lov ryb.
A ejhle, někteří však od 1.1.2025 nemohou, někteří zase ano, zaplatit poplatky ale musejí všichni. Jak to tedy je?
V úvodu shrneme zásadní skutečnosti letošního právního a věcného stavu revíru 4171191 OPAVA 2C "Šterkovna Benešov" od 1.1.2025 tak, jak si to rádoby upekli orgány Spolku - Výbor, jakožto výkonný orgán spolku a jednatel spolku pod dohledem nebo nedohledem předsedy spolku.
Na webových stránkách spolku koncem loňského roku uvedli, že revír bude od 1.1.2025 vyňat z platnosti celorepublikových, celosvazových a územních povolenek a budou na něm platit pouze povolenky místní a za úhradu a s vlastními, jimi stanovenými pravidly.
Postavme se nyní nohama na zem:
Revír 471191 tedy není vyňat ze soupisu revírů podle registru Ministerstva zemědělství ČR a zůstává tedy rybářským revírem podobně jako v roce 2024 a v letech předcházejících.
Platí zde, na revíru, i nadále, tedy v roce 2025, státní právní normy, zejména Zákon 99/2004Sb. a jeho prováděcí vyhláška č. 197/2004Sb. O bližších podmínkách výkonu rybářského práva (BPVRP) na revíru od 1.1.2025 se dočtete níže v odůvodnění.
Uživatel revíru (Spolek =ČRS, z.s. - ÚZpsMaS) prostřednictvím jeho vedení:
- Vyhlásil k 1.1.2025 na základě hlasování delegátů Územní konference spolku ze dne 1.6.2024 vynětí revíru 471191 OPAVA 2C z ( jak je v zápisu uvedeno) vynětí revíru z "rybolovu"z územního, celosvazového a celorepublikového. Uvedený pojem v usnesení Územní konference ze dne 1.6.2024"vynětí z rybolovu", je již nyní pro naše spolupracující advokáty pojmem přinejmenším úsměvným a ptají se sami sebe, cožeto vlastně Územní konference vyňala? :) - viz §2 zák.č.99/2004Sb. - Vymezení pojmů zákona
- Hlasující delegáti na Územní konferenci spolku ze dne 1.6.2024, MO spolku a celá členská základna nebyli předem prokazatelně a včas seznámení vedením spolku (výborem, jednatelem, předsedou) o záměru vynětí a jaký statut tento revír bude mít
- !! Toto vše hlasující delegáti, kteří zastupují členskou základnu MO na Územní konferenci ze dne 1.6.2024 předem nevědeli a přes to někteří z nich, z delegátů přitom ruku "pro vynětí" zvedli:
- Jaký bude statut revíru od 1.1.2025- soukromý, svazový, jiný?
- Jaká pravidla budou na revíru platit od 1.1.2025 (BPVRP, výkon vlastnických práv majitele vodní plochy a pozemků vč. přilehlých pozemků)
- Jak do všeho může zasáhnou Český báňský úřad
- Jak a kdy proběhně ekonomické vyrovnání rybí osádky na revíru k 1.1.2025, kam se minimálně 20 let vysazují ryby z vlastního i externího zdroje násady a hradí se mimo jiné z ročních plateb členské základny (příspěvky, povolenky a další) a z dalších prostředků Spolku
- Kdo a z jakých peněz bude platit nájem (pachtovné) za revír od 1.1.2025
- Z jakých peněz bude hrazen zarybňovací plán revíru od 1.1.2025
- Jaké postavení revíru bude ve vztahu na Rezervní fond Spolku od 1.1.2025
- Jaké postavení revíru bude ve vztahu na Zarybňovací fond Spolku od 1.1.2025
- Které částky a na co budou hrazeny z Fondu na rozvoj revírů Spolku od 1.1.2025, pokud se tak dít bude
- Jaké postavení revíru bude ve vztahu k Investičnímu fondu Spolku od 1.1.2025
- Jaké postavení revíru bude ve vztahu na Fond oprav spolku
- Kde a jak existuje dostupná informace pro členskou základnu spolku, který delegát MO hlasoval pro vynětí, zdržel se hlasování nebo hlasoval proti? Víte to někdo? Existuje ve Vaší MO nějaký dokument o výsledku hlasování členské základny té či oné MO?
Jaké důvody k tomu delegáti hlasující pro vynětí Územní konference měli? Jaké kompetence pro hlasování delegátů na Územní konferenci 1.6.2024 od svých domovských MO měli?
Skutečně tito delegáti, kteří mají zastupovat členskou základnu jednotlivých MO spolku měli souhlas většiny členů MO? Respetive byli delegáti MO vybaveni usnesením členské schůze MO? Jak dopadlo hlasování na jednotlivých MO? Kde a jak se to dozvíme?
A jak to probíhalo u vás, na Vašich MO? Měli jste možnost se k "vynětí" vyjadřit? Jakou formou to u vás v MO proběhlo? Máte k dispozici jakýkoliv dokument, kterým se měl delegát na Územní konferenci dne 1.6.2024 řídit a reprezentovat tak názor na věc právě z vaší MO?
Nebo že by snad k hlasování v nejvyšším orgánu Spolku, což je Územní konference (§12 Stanov ČRS), nebylo zapotřebí toho aby členové MO (a Spolku současně) mohli prostřednictví svého delegáda MO hlasovat i na této Územní konferenci?
Jak to tedy všechno ve věci vyčlenění revíru 471191 fakticky proběhlo?
Velmi zajímavá je skutečnost, že ve schváleném programu před jednáním Územní konference ze dne 1.6.2024, není tématika "vynětí" revíru vůbec zanesena a tento bod programu nebyl schválen. Územní konference tak mimo jiné hlasovala mimo projednaný a schválený program nejvyššího orgánu Spolku v době konání Územní konference.
Popřemýšlejte, zavzpomínejte. Nezapomeňte, že právo na informace i rozhodování má každý člen Spolku přinejmenším ustanovené v §4 Stanov Českého rybářského svazu, z.s.? Existují však také klauzule tzv. Veřejného práva nad rámcem Stanov, Stanovy jim nesmí odporovat.
Budeme tedy také vědět nebo vidět ty MO, které se buď zdržely hlasování anebo hlasovaly pro vynětí? Budeme znát dokladovatelnou kompetenci těchto delegátů, kterou získali od svých mateřských MO? Proběhla na MO členská schůze, která jako jediná za čelny MO rozhoduje a dává tím mandát delegátovi pro hlasování v nejvyšším orgánu spolku, tedy mandát pro hlasování na Územní konferenci? Jaký tedy mandát měl váš delegát? O co byl tento mandát opřen?
Chtějte, vy rybáři, členové Spolku, po orgánech vaší MO (výboru, vč. předsedy MO anebo po dozorčí komisi MO) doložit zápis z konání členské schůze MO na téma "vynětí revíru 471191" podle §8, odst. 4 písm e) . Již teď pravděpodobně cítíte zvláštní pocit....
Právě tyto MO, které hlasovaly pro vynětí a ty MO, které se zdržely hlasování anebo vyslali svého delegáta bez neprojednaného mandátu členskou schůzí MO, jsou společně příčinou současné situace ve spolku a hlavně jsou příčinou toho, co se nyní dále bude dít!
Kde, jakou formou a v jakém čase byla členská základna jednotlivých MO předem informována o shora uvedených otázkách tak, aby členové spolku mohli vyslat své delegáty na Územní konferenci konané dne 1.6.2024 s jasným a dokumentovaným rozhodnutím členů jednotlivých MO ve věci vynětí revíru?
To vše se v brzké době budeme postupně dozvídat a dokumentovat.
Odůvodnění k Bližším podmínkám výkonu rybářského práva na revíru 471191 od 1.1.2025:
(dále jen BPVRP)
Spolek, prostřednictvím jeho vedení zveřejnil, jak revír rozdělil na dvě části - A a B, kde určil různé režimy lovu ryb a stanovil na tyto oddíly své tzv. "Bližší podmínky výkonu rybářského práva".
Avšak:
- Jestliže revír 471191 OPAVA 2C "Šterkovna Benešov" zůstává od 1.1.2025 revírem v registraci Ministerstva zemědělství ČR, platí pro něj státem a ve Sbírce zákonů zveřejněná pravidla a to zejména zákon 99/2004Sb. O rybářství a rybníkářství a prováděcí vyhláška č. 197/2004Sb v platném znění k tomuto zákonu. Pro informaci uvádáme, že vrcholným orgánem a "rozhodcem" je Ministerstvo zemědělství ČR a příslušný soud.
- Jde tedy o zákonné normy, které nemůže nikdo vč, uživatele revíru (Spolek) překročit nebo podkročit byť by tak učinit chtěl. Tyto snahy ze strany vedení Spolku zde již exitují a jsme jich svědky na tomto revíru v loňském i letošním roce.
- Sám Český rybářský svaz, z.s. vydal a zveřejnil, co BPVRP řeší a co naopak nereší (bivaky, auta apod.) zhlédněte zde. A teď srovnejte, co Spolek v BPVRP sám od sebe a nezákonně pro revír uvádí např. v roce 2024 a v letech předcházejícíc, za co nevzdělaná Rybářská stráž, konající pravděpodobně na příkaz a mimo její zákonné kompetence brala rybářům povolenky a Spolek prostřednictvím svého příkazce /zvláštní osoba traumatizována jeho předcházejícím zaměstnáním/ inkasoval nezákonné peníze z "pokut", které nikdy nevrátil.
- Uživatel revíru, v našem případě Spolek (Český rybářský svaz, z.s. - Územní svaz pro severní Moravu a Slezsko), může ve smyslu §13, odst. 10 Zákona o rybářství stanovit bližší podmínky výkonu rybářského práva, avšak v přímé souvislosti se zákonem stanoveným obsahem BPVRP!
- Jinými slovy uživatel revíru si nemůže diktovat "svůj vlastní obsah a jeho rozsah" mimo rozsah BVPR stanovený zákonem.
- ! Uživatel revíru v podstatě může upravit jen v bližších podmínkách a pravidlech pouze podmínky a pravidla pro chov, ochranu, lov a přisvojování si ryb nebo vodních organizmů. Nic víc! Vše ostatní, pokud je v BPVRP uživatelem revíru uvedeno není to pro nikoho závazné a není to nikterak a žádným orgánem vymahatelné a už vůbec ne Rybářskou stráží, Policií apod !
- Dle závazného stanoviska Ministertva zemědělství ČR a Krajského Úřadu Ostrava, nemůže uživatel (Spolek) zákonnou normu podkročit, překročit či jakkoliv měnit její rozsah a obsah
- Bližší podmínky výkonu rybářského práva jsou tak zákonným nástrojem uživatele revíru jehož prostřednictvím může uživatel revíru držiteli (v našem případě "místní povolenky") nastavit provádění rybářského práva. Avšak v rozsahu stanoveném v zákoně.
- POZOR na jedno riziko revíru od 1.1.2025, které popisujeme níže!
- Rybářské právo i pro držitele "místní povolenky" a s ohledem na skutečnost, že revír 471191 od 1.1.2025 není revírem soukromým je totožné s tím, co říká Zákon o rybářství, tedy:
- Výkon rybářského práva je zákonem o rybářství v § 2 písm f) definován jako činnost spočívající v v plánovitém chovu, ochraně, lovu a přisvojování si ryb, popřípadě vodních organizmů, jakož i užívání pobřežních pozemků v nezbytném rozsahu.
- Příbřežním pozemkem je dle ustanovení § 2 písm. i) pozemek tvořící břeh koryta vodního toku nebo pozemek sousedící s tímto korytem nebo břehem, jakoţ i pozemek tvořící břeh uzavřené vody nebo pozemek s ním sousedící.
- Z výše uvedeného je zřejmé, že bližší podmínky mohou stanovit pravidla pouze pro chov, ochranu, lov a přisvojování si ryb nebo vodních organizmů.
- Nikoliv cokoliv jiného! Pokud v bližších podmínkách je uživatelem "něco navíc", není to nikterak a pro nikoho závazné a už vůbec ne vymahatelné (kýmkoliv) vč. Rybářské stráže., Policie apod.
- Podpůrně lze k tomuto tvrzení použít i vyhlášku č. 197/2004 Sb., k provedení zákona o rybářství, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "vyhláška"). Ta v Příloze 7 s názvem Povolené způsoby lovu, povolené technické prostředky k lovu a způsob jejich užití při lovu v rybářské revíru, v oddílu II Povolené technické prostředky uvádí, že uživatel revíru může specifikovat použití technických prostředků k lovu v bližších podmínkách výkonu rybářského práva. Dále v příloze 8 - Vzor formuláře povolenky k lovu, v oddíle III povolenky k lovu, vyhláška specifikuje, že v oddílu III povolenky k lovu se uvedenou bližší podmínky chovu, ochrany, lovu a přisvojování si ryb nebo vodních organizmů.
Precedentní případy z loňska i minulých let, kdy Rybářská stráž odňala rybářům povolenku za porušování BPVRP na tomto revíru, například za to, že tam bivakovali přes noc, rozdělávali ohně či někde nějak parkovali již existují a správní orgány na úseku rybářství (MěÚ, Magistráty) tyto případy odložili pro právní i věcnou nedůvodnost k Rybářskou stráží ohlášeným přestupkům rybářů.
Tedy Rybářská stráž v těchto případech konala nezákonně a dopustila se souběžně jejími vlastními úkony i trestného činu zneužití pravomocí veřejné osoby při výkonu RS podle §329 odst.1 trestního zákoníku, rovněž tak se Rybářská stráž svými úkony dopustila trestného činu maření úkolu úřední osoby z nedbalosti podle §300 odst. 1-3 trestního zákoníku.
Paradoxem nejhrubšího zrna je skutečnost, že vedení Spolku přiznává pochybení Rybářské stráže za zadržování povolenek rybářům za důvody popsané v předchozím odstavci a v BPVRP revíru a samo vedení až nyní přiznává v několika svých dokumentech, že BPVRP nejméně z roku 2024 a let předcházejícíh nebyly vymahatelné! Přesto takto Rybářská stráž, pravděpodobně na pokyn někoho z vedení Spolku, konala - byla tak naváděna k trestné činnosti. Nabízí se zde jedna pozice člena Výboru Spolku, máme její příkazní dokument v rukou.
Vedení spolku rovněž přiznává, že BPVRP na revíru do roku 2024 včetně, jsou nevymahatelným paskvilem, tedy paskvilem, který v jednotlivých letech schváloval nejvyšší orgán spolku, tedy Územní konference. BPVRP v publikovaném znění jsou tak cárem papíru bez právního důvodu.
- Jak tedy Spolek vypořádal takto poškozené rybáře rybářskou stráží?
- Jak a kdy byly vyplaceny neprávem vyměřené pokuty příkazcem Spolku vyrovnány?
- Jakou formou a v jakých částkách bylo provedeno odškodnění poškozených rybářů za roky, kdy Rybářská stráž konala nezákoně a dopouštěla se tak sama trestných činů?
- Jak se tyto skutečnosti promítly do dokumentu Spolku - metodický pokyn při zadržení povolenky?
- Z jakých peněz Spolku byly náhrady hrazeny? Dáme "krk na špalek", že nic takového ze strany vedení Spolku nikdy neproběhlo. Tedy neproběhlo vyrovnání za nezákonnou činnost RS.
K tématu Rybářské stráže se vrátíme v brzké době samostatným článkem.
Rizika "místní povolenky"
pro rybáře, kteří by si chtěli v roce 2025 koupit místní povolenku na revíru 471191
- Pokud si budete chtít (muset) koupit místní povolenku na revír 471191 v letošním roce a podepíšete tuto povolenku, přistupujete na podmínky povolenky. Pročtěte si pozorně, co na jakých úsecích (A a B) vlastně platí, za co Vám povolenku nějaký člen jakési "místní RS" může odebrat s nejasným nebo operativním odůvodněním. Dostanete se tak na černou listinu, kterou již dnes vede vedení spolku na své členy a další povolenku Vám prostě neprodají. Zvažte sami a přihlédněte i k ostatním faktorům:
- Cena místních povolenek na revír od 1.1.2025 je stejná jak pro děti, tak i pro dospělé, tedy nevýdělečně činné osoby platí stejně jako dospělí, za pseudopřestupek, který bude označovat pravděpodobně jen jakási místní RS anebo RS podle zákona 99/2004Sb. (to ještě bude zajímavé, kdo koho může kontrolovat) odpovídá dospělý - rodič.
- Povodně v loňském roce řádně zahýbali s rybí osádku v tomto revíru, už to není to, co bývalo
- Nákupem místní povolenky v podstatě podpoříte tu skupiny ve vedení Spolku lidi, která je členy spolku zvolena do orgánů spolku a která teď brojí proti svým členům, voličům smyšlenými, nedokumentovanými a členům Spolku nezveřejněnými argumenty. Prezentaci jednatele spolku na Územní konferenci ze dne 1.6.2024 o vynětí revíru vidělo jen několik lidí - delegátů, víte o ni? znáte ji?
- Zvažte i možnosti rybolovu např. na jiných revírech nebo soukromých revírech, vyhodnoťte si podmínky lovu a případně ceny za rybolov v těchto jiných vodách.
- Rozhodněte se sami dle vlastního vědomí a svědomí, přejeme Vám štastnou a racionální volbu!
Benešovem to začalo, je to konečná?
Kdo však zaručí, že do tohoto režimu letošního revíru 471191 současné vedení nebude chtít propašovat další revíry na severní Moravě?
Jaké vlastně mají tito lidé ve vedení spolku zájmy? Spolek byl založen a je určen k uspokojování zájmu všech rybářů, členů spolku a nejen pro lidi z veselé party kolem současných orgánů spolku.
Případ Benešova 2025 není jen případem o tomto revíru. Je projevem odlišných zájmů některých "vyvolených", kteří kašlou na ostatní. Tak je to jednoduché! Ano podobně tomu bylo v 50. a 70. letech, dodnes takové chování najdete na východ hranice našeho státu. Co s tím?
Pokud nepatříte mezi rybáře, kterým není jedno, co se stalo (prozatímně) na revíru "Štěrkovna Benešov", pokud nepatříte mezi rybáře, kteří si myslí, že: "no dobře, tak Benešov padl a to je vše", pokud nepatříte mezi lidi, kterým je jedno, co se kolem nich děje a dít dále může, podpořte svým dílem další desítky rybářů, kteří mají odbornou i věcnou erudici vrátit procesně revír 471191 všem rybářům zpět a ukončit tak prapodivné snahy a postupy, kterými se vyprofilovalo současné vedení (orgány) spolku.
Jak to udělat a jak ve věci pomoci a jak pomoci v podstatě každý sám sobě, naleznete zde